Tuurenpihlaja Sorbus ulleungensis ’Dodong’

Tuurenpihlaja on yksi ruotsalaisten lahjoista kaupunkipuiden valikoimaan. Puun siemenet on tuonut Etelä-Koreaan kuuluvalta Ullungin saarelta tunnettu ruotsalainen kasvitieteilijä Tor Nitzelius vuonna 1976. Suomalaisen nimensä tuurenpihlaja on saanut löytäjänsä mukaan. Tuurenpihlaja on tavallista pihlajaa eksoottisempi lajike. Lehdet ovat suuret, mutta kapeat lehdykät tekevät kasvustosta siron ja ilmavan. Erittäin suuri, valkoinen kukinto kaunistaa puuta kesäkuussa, minkä jälkeen niihin kehittyvät oranssinpunaiset, kiiltävät marjatertut. Syksyllä puu pääsee parhaimpaan loistoonsa, kun se saa liekehtivän punaoranssin syysvärin.

EveJade, tytär

Rakkaudesta Keski-Suomessa sijaitsevaan synnyinkotiin/ mummolaan ja sen rauhoittavaan pihapiiriin haluamme istuttaa puun, jolle voimme antaa tarinamme. Pihapiirissä kasvaa edelleen yli sata vuotta vanha, valtavan korkea, maastomerkiksi muodostunut kuusi, joka hallitsee maisemaa. Käppyräinen, ikivanha pihlaja kasvaa tuvan nurkalla, kuten ennen oli aina tapana pihoissa tätä puuta kasvattaa. Nykyaikainen kummipuumme on tuurenpihlaja, moderni versio meille merkityksellisestä tuvan nurkan pihlajasta. Se antaa vahvalla värityksellään meille energiaa, iloa ja sitoo meidät olemassaolollaan Vuosaareen. Koti on siellä, missä on. 💚

SuviMikko

Pidä minua kädestä etten katoa yöllä aallokkoon. <3

AnnaMiska

Tapasimme, ystävystyimme, rakastuimme.

IinaPetrit

AnnemariaLeena

Ystäväni Leenan muistoksi olisin halunnut istuttaa vaahteran, sillä Leena oli Kanadansuomalaisia. Opetti ja eli viimeiset vuotensa Suomessa. Ensin Helsingissä, sitten avomiehensä kanssa Oulussa. Tuurenpihlajassa on upeat punaoranssit lehdet, joten sopii varavaihtoehdoksi. Leena oli paras ystäväni, hengenheimolainen, sielun sisar. Kaunis ja ihana ihminen, joka menehtyi liian aikaisin. Sydämessä kuitenkin aina. ❣️

HeidiPäivi

Lied-duomme ”Duo Melodi” haluaa istuttaa yhden näistä länsinaapurilta peräisin olevista puista rakkaudesta ruotsalaisiin romansseihin, joita olemme esittäneet paljon!

HannaAamu & Taimi

Äiti ja kaksostytöt.

AnniinaCarita ja Reetta

KirsiViviana

Viviana on mun rakas lapsenlapsi. Tuo iloa ja rakkautta joka päivään.

MinnaLauri

Istutamme puun 15-vuotishääpäivämme kunniaksi.