En Juniperus communis

Finlands äldsta träd är enen som har spridit sig i olika arter vida omkring i världen. Enen påträffas som pelaraktig eller som en buske som växer längs marken. Enen böjer men brister inte. Enen är liten till storleken men tuff och hållbar. Därför jämförde Juhani Aho oss finländare som fått tåla en hel del med enen. Det finska ordspråket Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa (”den som sträcker sig efter granen hamnar i enen”) passar bra in på den finländska mentaliteten: man ska inte drömma för mycket. Enen har blåa bär som på riktigt är kottar med mustiga fjäll. Bären passar bra som krydda i vilträtter och i drycker.

KatiKari

SannaJuha-Matti

KirsiOssai

Kirsi Kataja on tätini jonka mies Ossi kuoli 2019 keuhkosyöpään. OSSI JA KIRSI auttoivat minua saamaan elämän syrjästä kiinni. Ilman heitä en olisi elossa.

Kukkalapset

JukkaRiina

Muutamassa vuodessa on ehtinyt tapahtua paljon: pari asuntoa on ostettu, vielä useampi on myyty, naimisiin on menty ja ihana pieni poika saatu. Toivomme voivamme perheenä seurata tämän taimen ja metsän kasvua vielä monta kymmentä vuotta.

HannaKyösti

Tämä vuonna olemme olleet 10-vuotta naimisissa.

AnnaVille

Meidän tyttärellämme on puuhäät viikon päästä – viides hääpäivä! Puuhääpäivänä on tapana antaa lahjaksi puisia esineitä, mutta puun istuttaminen on paljon mielenkiintoisempaa ja ympäristöystävällisempää tapa muistaa hääparia. Valitsimme katajan, Suomen vanhimman puun, rakkauden puun symboliksi.

MikaLai

Olemme menossa naimisiin vuoden lopussa – hän asuu Macaussa ja mulla on kova ikävä häntä.

Miia & TuomoOtso

Otso on meidän rakas kummipoikamme, ja haluamme omistaa upean katajan tälle metsässä viihtyvälle viikarille. Symboloikoon taipuisa ja vahva kataja Otson tulevaa elämää.

KirstiKrista

Meidän koko perhe.

SantraMatti

Tapasimme ja rakastuimme. Tästä on pian jo kymmenen vuotta. Kataja kuvaa meitä hyvin. Korutonta silti kaunista. Elämäni ei ole täysi ilman sinua.

Emma-RoosaPaavo

Kohtalo kuljettaa meitä.

TiiaJade

Äiti ja tytär.

KettuJan

HeidiPetri

Yhteinen matkamme on alkanut 20v sitten. Matkaan on tietenkin mahtunut sekä ylä- että alamäkiä, mutta myös se kaikista ihanin saavutus, kaksi rakasta lasta. Olemme asuneet Vuosaaressa viimeiset 9v ja tänne rakentaneet lasten kanssa yhteisen elämämme. Sen kunniaksi haluamme nyt istuttaa tämän puun.

TiinaMika

Tunnettiin jo pitkään, kunnes tutustuttiin ja samantien rakastuttiin. Nyt 10 vuotta onnellisina yhteistä taivalta takana ja onnellisuus sekä rakkaus kasvaa kasvamistaan.

EssiNiklas

Tuula ja TonyStella

Rakas lapsemme. Vanhan kansan mukaan katajaiset aidanseipäät kestivät kokonaisen ihmisiän. Aivan kuten vanhempien rakkaus lapseen.

SP

JenniHenri ja Emmi

Meidän perhe. Pieni ja pippurinen. Kuten kataja. ❤

ElinaSamuli

Tapasimme kesän alussa ja ihastuimme salamannopeasti. Olemme tehneet yhdessä kaikkea ihanaa kesäpuuhaa. Samulin haave on havupuubonsai, mutta oikean katajan istutuksesta on hyvä aloittaa. Meitä yhdistää myös rakkaus luontoon ja ruokaan.

AliisaJoni

CareyElias and Freya

Grow and grow my dear children. Like this tree may your branches stretch far, may your roots sink deep. Grow my little ones grow.

EneliJarno

Ensimmäinen yhteinen kotimme oli Vuosaaressa. Myös lapsemme ovat syntyneet täällä. Siksi rakkauden puu juuri Vuosaaressa on merkityksellinen.

AnnaKimmo

Meidät toivat yhteen nelisen vuotta sitten erinäiset elämänmuutokset ja tahoillamme tehdyt päätökset. Tähänastisen ja tulevan yhteisen matkan merkiksi istutamme tämän puun meille läheiseen paikkaan.