Purppuratuomi Prunus padus ’Colorata’

Tuomea on kutsuttu köyhänmiehen kirsikaksi. Purppuratuomi on tuomi, joka on melkein kirsikka, koska sen kukat ovat hennon vaaleanpunaiset. Lehdet ovat aluksi punaruskeat, mutta ne vihertyvät kesän edetessä. Syysväri on tummanpunainen. Tuomi kasvaa hyvin nopeasti ensimmäiset 20–25 vuotta ja elää keskimäärin 60 vuotta. Latvus on usein epäsäännöllinen ja vanhan puun oksisto riippuu hieman. Tuomen marjoista on tehty joskus likööriä ja Norjassa sitä nautitaan edelleenkin. Marjat ovat syötäviä, mutta siemenet taas myrkyllisiä, jos ne pureskelee rikki.

”Muistatko kesän, kun tuoksussa tuomien
haaveillen istuimme ain?
Kuiskaili silloin tuo helkyntä hempeä:
Armaani, ain, sun ain’ oon mä vain.”
(laulu Tuoksuissa tuomien, 2. säkeistö)

ElinaVesa&Viivi

Muutimme Vuosaareen kesäkuussa 2003, Viivi syntyi Vuosaaressa 2010.

HennaMikko

Tapasimme lukiossa, mutta tiet veivät erilleen. 20 vuotta myöhemmin kohtasimme uudelleen. Nyt olemme naimisissa ja meillä on yhteinen lapsi.

KirsiPetri

Tapasimme ensimmäisen kerran ala-asteen 3:lla luokalla, 6:lla olimme toistemme ensimmäiset tyttö/poikaystävät kuukauden ajan. Myöhemmin kuljimme samassa porukassa, kunnes ammattikoulussa lempi puhkesi. Olemme kulkeneet yhdessä jo 16-vuoden ajan ja tuolloin istutuspäivänä on päivää yli 9-vuotta avioliittoa takana. Olemme olleet toistemme tukena niin myötä- kuin vastamäessä ja toivomme, että tämän rakkauden puun istutuksen muassa voisimme katsella puun kasvamista yhdessä vielä useiden vuosien ajan.

MarikaTero

Ensimmäinen yhteinen kotimme on Vuosaaressa ja sitä olisikin ihana muistella puun istuttamisella.

MinäVanhempani

Muutimme Vuosaareen 1972.

JoannaMikko

Hän on mun puu.

SuviTalvi

Tulemme istuttamaan puun yhdessä tyttäreni Talvin kanssa. ❤️

IlonaTero

Meidän yhteinen unelmamme on kasvattaa pitkä ja intohimoinen parisuhde. Tämä puu kasvaa rakkautemme kasvaessa. <3

MikkoSinikka

Tapasimme opiskellessa, rakastuimme ja muutimme Vuosaareen. Nyt olemme onnellinen nelihenkinen perhe.

KaiSini

JenniSami

Lapseton nainen sai miehen mukana valmiin perheen.

KirsiMikko

Kahdeksalle yhteiselle vuodelle ja monille tuleville. <3

SusannaIiris ja Inkeri

Helsinkiläiset äiti ja tyttäret haluamme istuttaa yhdessä rakkauden puun.

KristaMatias

Ystävyydestä rakkaudeksi. ❤️

Sinikkaperhe (puoliso Matti, lapset Sohvi ja Kaarlo)

PetriMari

Tapasimme n. 1,5 vuotta sitten ja olemme asuneet nyt yhdessä melkein vuoden. Luvut eivät ole vielä isoja, mutta ne tulevat kasvamaan vuosien varrella niin kuin tämä puukin. Haluamme kantaa kortemme kekoon, ympäristön hyväksi.

TiinaKlaara

LeaMatti

Tapasimme toisemme internetin kautta tammikuussa 2002. Ensimmäisillä treffeillämme Kiasman ARS-näyttelyssä, Elina Brotheruksen kuvien ääressä rakastuimme. Siitä lähtien olemme rakastaneet toisiamme. Asumme täällä Vuosaaressa ja koiramme Tessun kanssa lenkkeilemme usein myös näissä tulevan Rakkauden Metsän maisemissa – hauskaa päästä seuraamaan yhteisen puumme kasvua tulevaisuudessa yhteisillä lenkeillä.