Metsälehmus Tilia cordata

Sydänlehtinen metsälehmus eli niinipuu on Suomen yleisin ja luonnonvaraisena pohjoisimpana kasvava jalo lehtipuu. Metsälehmus voi kasvaa jopa 30 metriä korkeaksi. Sen runko on suora ja sileä, toisin kuin puistolehmuksilla. Sydänlehdet ovat pienemmät ja alta sinivihreät. Metsälehmuksen kukista saa virkistävää lehmuksenkukkateetä. Muinoin lehmusta pidettiin rakkauden ja hedelmällisyyden puuna, jolle naiset kantoivat uhrilahjoja.

AnniAnton

SusannaLaura

Sanoimme toisillemme tahdon kesällä 2020. Tämä rakkauden puu olkoon symbolina yhteiselle matkallemme. Juha Tapion laulun sanoin: Vuodet vieriä saa, toiveena mulla on jokainen niistä vierelläs taivaltaa. Sinuun nähdä kun saan ja nähdyksi tulla, kaksi pelkonsa voittaa.

AnsuItalo

Tapasimme Helsingin raitiovaunupysäkillä. Haluamme istuttaa puun rakkaudellemme.

CarlaMimmi

Rakkaus on ollut yhteinen päätös vuodesta 2011. Monien asuntojen jälkeen löysimme Kodin Vuosaaresta.

EmiliaOtto

Ensimmäinen vuosikymmen takana, vielä monta edessä!

MarjaErkki

Istutamme puun rakkaalle lapsenlapsellemme.

Anne-MariEsa

Minusta tuli Lehmus 36 vuotta sitten. Enkä ole ketään tavannut mieheni lisäksi kuka olisi niin ylpeä omasta sukunimestään ja se on myös annettu perintönä kolmelle lapsellemme.